PENGHARGAAN
Saya
berasa sangat bersyukur kepada Ilahi kerana dengan izin-Nya dapatlah saya
menyiapkan kajian tindakan yang bertajuk MENINGKATKAN
KEMAHIRAN MEMBINA AYAT DI DALAM DISIPLIN
PENULISAN BAHASA MELAYU DI KALANGAN
MURID TAHUN 4 dapat disempurnakan
dengan sebaiknya.
Saya
memilih tajuk ini kerana beberapa sebab . Antara sebab utamanya ialah ingin
membetulkan perlakuan dalam aspek
penulisan . Ini kerana ada antara guru penyelidik yang masih belum dapat memberi
penekanan sepenuhnya berkaitan tentang pembentukan ayat yang betul.
Sepanjang
proses pelaksanaannya , saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada guru
besar yang banyak memberi input yang sangat berguna berkaitan kajian tindakan ini . Selain itu
ribuan terima kasih juga saya hulurkan kepada guru panitia Bahasa Melayu yang selalu
membimbing saya memantapkan lagi proses menyediakan Laporan Kajian Tindakan ini.
Saya
juga sangat terhutang budi dengan rakan-rakan sealiran saya yang membantu saya
membuat refleksi berkaitan pengajaran dan pembelajaran saya. Dengan adanya
bantuan mereka , saya dapat menyiapkan Kajian Tindakan ini dengan jayanya.
Saya
berharap dengan adanya kajian tindakan ini , dapatlah saya jadikan ia sebagai
panduan dan rujukan . Selain itu , ia
juga boleh dijadikan rujukan dan panduan untuk rakan-rakan seperjuangan saya.
MENINGKATKAN
KEMAHIRAN MEMBINA AYAT DI DALAM DISIPLIN
PENULISAN BAHASA MELAYU DI KALANGAN
MURID TAHUN 4
Oleh :
Puan Nor Azila binti Md. Nor
Sekolah Kebangsaan Taman
Rasah Jaya
ABSTRAK
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk
mengkaji masalah membina ayat di kalangan murid di Tahun 4 Bestari . Seramai 11 orang murid
terlibat dalam kajian ini. Selain itu ,
saya juga ingin meningkatkan pemahaman mereka dalam aspek membina ayat yang
betul dan lengkap . Tinjauan awal telah
dilaksanakan melalui aktiviti di dalam kelas dan semakan latihan di dalam buku
latihan . Saya dapati terdapat beberapa
kesilapan dalam pembinaan ayat iaitu dari segi morfologi dan sintaksis. Saya
juga mendapati bahawa murid kurang peka tentang penggunaan kata hubung ,
pengimbuhan dan tanda baca dalam pembinaan ayat . Untuk mengatasi masalah ini ,
saya telah menyediakan formula yang
mudah untuk murid ini memperbaiki
kemahiran membina ayat iaitu murid perlu hafal formula yang diberikan. Hasilnya
saya dapati , terdapat peningkatan dalam pembinaan ayat oleh anak-anak murid
saya ini. Saya juga berasa teruja untuk
meneruskan aktiviti yang dijalankan dalam pengajaran dan pembelajaran saya.
1.0 LATAR BELAKANG KAJIAN:
Bahasa
Melayu Penulisan terdiri daripada tiga item iaitu Bahagian A , bahagian B dan
Bahagian C . Bahagian A membina ayat yang lengkap dan gramatis. Kajian saya
berkaitan dengan masalah Bahagian A .Masalah membina ayat yang lengkap dalam
penulisan terutama dalam penulisan bahagian A akan mengganggu murid mendapat
markah yang baik dalam penulisan Bahasa Melayu. Selain itu , jika murid tidak
dapat membina ayat dengan baik , menyebabkan murid juga tidak mampu untuk membina
sebuah karangan yang baik dalam penulisan bahagian B dan C. Masalah membina
bina ayat ini dikesan semasa saya menyemak latihan murid di dalam buku latihan
penulisan. Saya dapati murid gagal membina ayat dengan baik. Struktur ayatnya
tidak tersusun dengan betul. Murid gemar menggunakan bahasa pasar semasa
menulis ayat. Tanda bacan yang ditulis tidak menepati ciri-ciri penulisan yang
sebenar. Berdasarkan refleksi pengajaran
saya , saya dapati murid belum boleh membina ayat secara gramatis dengan hanya melalui aktiviti perbincangan dalam kelas dan perbincangan
melalui kumpulan. Melalui aktiviti pembentangan hasil kerja murid dalam
pembinaan ayat juga tidak banyak membantu murid saya . Jadi , melalui perbincangan saya dengan rakan
sealiran juga termasuk guru pemeriksa kertas Penulisan Bahasa Melayu , saya
disarankan menggunakan formula SPPA iaitu subjek + predikat + penerangan ayat (
siapa - buat - dimana -apa / bagaimana ) bagi mengatasi kelemahan murid ini.
2.0 FOKUS KAJIAN / ISU KEPERIHATINAN
Saya memilih isu ini kerana berdasarkan
tinjauan awal saya, saya dapati bahawa 11 orang murid ini tidak boleh menulis
ayat dengan baik sedangkan bacaan dan lisan yang dijalankan di dalam kelas
tidak mempunyai banyak masalah. Cuma apabila mereka mula menulis , mereka gagal
menyusun struktur dengan baik selain penggunaan kata yang kurang tepat. Oleh
yang demikian , saya terpanggil untuk membantu 11 orang murid ini memperbaiki
kemahiran dalam pembinaan ayat agar
murid-murid ini tidak terus tercicir
dalam aspek penulisan.
3 .0 OBJEKTIF
KAJIAN
Selepas
kajian tindakan ini dijalankan , diharapkan agar dapat mencapai objektif
tersebut:
3.1
) Objektif Am
Ø Meningkatkan
kemahiran murid untuk membina ayat
dengan lengkap dan gramatis.
3.2 ) Objektif Khusus
Ø Murid dapat memilih penggunaan kata yang
sesuai untuk membina ayat.
Ø Murid boleh
membezakan penggunaan tanda baca dalam ayat.
Ø Murid boleh menulis
ayat yang lengkap serta gramatis berdasarkan kata kerja / rangkaikata yang
diberikan dengan baik.
4.0 KUMPULAN SASARAN
Kumpulan
murid yang terlibat dalam kajian ini ialah seramai 11 orang murid Tahun 4 Bestari
. 7 orang murid India
dan 4 orang murid Melayu. Kumpulan
sasaran ini terdiri daripada 6 orang murid lelaki dan 5 orang murid perempuan.
5.0 PELAKSANAAN KAJIAN
5.1
Tinjauan Awal Masalah
Sebelum langkah-langkah seterusnya diambil
dalam menjalankan kajian tindakan , tinjauan awal terhadap masalah yang
dikenalpasti, Langkah-langkah telah dilakukan berdasarkan pemerhatian ,
pemeriksaan buku latihan dan ujian pra.
i ) Pemerhatian
:
Saya telah memerhatikan tingkahlaku murid
melalui sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Saya mendapati murid
mempunyai masalah membina ayat secara gramatis. Pada awalnya, saya merasakan
murid belum biasa membina ayat secara gramatis kerana mereka baru berada di
tahap 2. Tetapi selepas beberapa minggu , murid masih lagi belum menguasai cara
untuk membina ayat secara gramatis.
ii )
Pemeriksaan buku latihan.
Setiap kali selesai sesi pengajaran dan
pembelajaran , murid akan menyerahkan buku latihan kepada saya. Setelah disemak
, saya dapati murid belum dapat menguasai cara untuk membina ayat secara
gramatis. Mereka membina ayat selapis dan kadangkala ayat yang dibina tiada
kaitan dengan gambar yang diberkan ,
iii) Ujian pra.
Satu ujian diagnostik telah dijalankan
kepada murid-murid tahun 4. Ia bertujuan menguji tahap penulisan murid. Saya
dapati hasil daripada ujian tersebut , murid tidak mahir untuk membina ayat
dengan baik. Kemudian , murid telah diberi uiian bulanan , namun 11 orang murid
ini masih gagal membina ayat secara gramatis.
5.2 Analisis Tinjauan Masalah
Hasil pemerhatian , pemeriksaan buku latihan
dan ujian pra dapat dilihat melalui jadual data yang di sediakan.
Senarai Rekod Pencapaian. (Jumlah markah =
10 M)
BIL
|
NAMA MURID
|
Ujian Diagnostik
|
Ujian bulan Feb
|
1
|
Basker
a/l Subramaniam
|
3
|
4
|
2
|
Danny
Dave a/l Raman
|
4
|
4
|
3
|
Jaynishia
a/p Bala
|
3
|
4
|
4
|
Justin
a/l Fernendez
|
4
|
5
|
5
|
Kapil
a/l Jaynesan
|
3
|
4
|
6
|
Kirthana
a/p Vinod Kumar
|
4
|
4
|
7
|
Muhammad
Isma bin Kamsan
|
4
|
5
|
8
|
Nurul
Alina binti Yusof
|
4
|
4
|
9
|
Nurul
Fatehah binti Fauzi
|
5
|
5
|
10
|
Sabrina
a/p Ramandran
|
3
|
4
|
11
|
Zaidi
bin Harun
|
3
|
4
|
Rajah
1 menunjukkan hasil ujian pra yang dijalankan kepada murid-murid. Data
tersebut dibuat sebelum pelaksanaan tindakan saya. Saya mendapati tahap
penguasaan murid dalam membina ayat gramatis masih lemah walau pun telah menjalani
dua kali latihan.
5.3 Tindakan yang dijalankan.
Pelaksanaan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran telah dilaksanakan dalam tempoh tiga bulan
melibatkan 11 orang murid khasnya dan 27 orang murid amnya. Pengajaran dan
pembelajaran ini dijalankan setiap hari Isnin kerana mempunyai 2 waktu
bekembar.
Saya
telah melaksanakan pengajaran kaedah bina pelan maklumat berdasarkan gambar
yang diberi dan kaedah kata tanya. Saya
telah menggunakan kaedah ini semasa sesi pengajaran selama 60 minit. . Saya
menggunakan 1 waktu untuk murid memahami
gambar , mencari maklumat atau kata kerja berkaitan gambar , bulatkan
gambar dan catatkan kata kerja yang sesuai dengan gambar. Kaedah ini saya
panggil Kaedah Bulat dan Tarik . Dalam kaedah ini ,murid perlu cari fahamkan
situasi gambar , kemudian perlu cari aktiviti yang terdapatkan dalam gambar.
Kemudian , setelah kenalpasti maklumat , murid perlu bulatkan gambar dan catat
maklumat berkaitan gambar. Contoh : membajak , mengubah dan sebagainya. Pada
waktu yang kedua , guru , membimbing murid membina ayat menggunakan kata tanya
( siapa . buat apa , di mana , bila / bagaimana )
Saya
telah melaksanakan beberapa langkah pengajaran dan pembelajaran berkaitan
kaedah ini. Saya sediakan Rancangan Pengajaran bagi aktiviti ini.
Set Induksi :
Beri penerangan tentang jenis gambar, kemudian bincang berkaitan gambar yang
ditunjukkan
Langkah 1 :
Murid teliti keseluruhan gambar dan soal jawab berkaitan gambar
Langkah 2 :
Murid mencari 5 kata kerja /
aktiviti yang ada kaitan dengan kehendak
soalan . Kemudian bulatkan gambar tersebut serta catatkan pada gambar aktiviti
yang telah dikenalpasti.
Langkah 3 :
Murid bina rangkaikata menggunakan kata tanya ( siapa , buat apa , di mana .
bila / bagaimana )
Langkah 4 :
Latihan bina ayat gramatis perpandukan pelan maklumat yang telah dibina.
Penutup :
Menyemak ejaan , struktur ayat dan kosa kata yang digunakan.
Berdasarkan rancangan harian , saya
memulakan pengajaran dengan menyatakan jenis gambar yang akan murid temui.
Bincangkan secara ringkas sebagai pengenalan murid.
Seterusnya
pada langkah yang pertama , saya meminta murid meneliti keseluruhan gambar dan fahamkan situasi gambar. Kemudian,
murid mencari 5 perbuatan / aktiviti yang ada kaitan dalam gambar. Bulatkan
gambar tersebut dan catatkan kata kerja yang sesuai dengan gambar.
Langkah
seterusnya , saya telah meminta murid membina rangkaikata berpandukan kata
kerja ( siapa - buat apa - di mana - bila /bagaimana )
Contoh: soalan : siapa di dalam gambar ?
jawapan : Pak Kassim
soalan :
sedang buat apa ?
jawapan :
membanting padi.
soalan :
di mana ?
jawapan
: di sawah padi / di bendang
soalan : bila ?
jawapan
: di musim menuai.
Langkah yang terakhir , saya telah memberi
latihan untuk menulis ayat secara gramatis kepada murid-murid. Kami juga
membimbing murid ini secara individu dari segi pemilihan kosa kata yang sesuai
dan tepat agar ayat yang dibina lebih gramatis.. Setelah siap membina 5 ayat ,
murid diminta menyemak ejaan , tanda baca dan sebagainya.
Contoh ayat gramatis : Pak Kasim sedang
membanting padi yang sudah masak di
bendang
semasa musim menuai.
Saya
telah melaksanakan kaedah ini setiap kali menjalankan sesi pengajaran dan
pembelajaran yang berkaitan dengan penulisan bahagian A mulai penghujung Julai
2012 sehinggalah penghujung bulan Oktober 2012. Sepanjang tempoh itu , saya
telah mengadakan 3 kali siri ujian. Ujian ini dijalankan pada setiap penghujung
bulan dalam tempoh pelaksanaan kajian ini. Ia bertujuan untuk mengkaji
keberkesanan kaedah yang digunakan bagi mencapai objektif kajian dalam
penulisan Bahasa Melayu.
5.4 Dapatan
Kajian
Saya telah mengumpul pengskoran markah
murid hasil daripada 3 siri ujian yang telah dijalankan. Markah-markah tersebut
telah dicatatkan dalam jadual yang disediakan. Jadual ini merupakan borang
Analisa berkaitan dengan hasil ujian murid.
BIL
|
NAMA MURID
|
JENIS UJIAN
|
||
Ujian 1
|
Ujian 2
|
Ujian 3
|
||
1
|
Basker
a/l Subramaniam
|
5
|
7
|
9
|
2
|
Danny
Dave a/l Raman
|
6
|
6
|
9
|
3
|
Jaynishia
a/p Bala
|
6
|
7
|
10
|
4
|
Justin
a/l Fernendez
|
7
|
8
|
10
|
5
|
Kapil
a/l Jaynesan
|
5
|
7
|
8
|
6
|
Kirthana
a/p Vinod Kumar
|
4
|
5
|
7
|
7
|
Muhammad
Isma bin Kamsan
|
7
|
8
|
10
|
8
|
Nurul
Alina binti Yusof
|
6
|
7
|
9
|
9
|
Nurul
Fatehah binti Fauzi
|
7
|
8
|
10
|
10
|
Sabrina
a/p Ramandran
|
7
|
7
|
9
|
11
|
Zaidi
bin Harun
|
7
|
8
|
10
|
Berdasarkan jadual pengskoran ini , saya
dapati ada peningkatan markah bagi murid-murid tersebut. Seramai 10 orang iaitu
91% murid berada ditahap cemerlang manakala
hanya seorang murid sahaja iaitu 9 % berada di tahap baik. Ini menunjukkan satu
peningkatan yang amat ketara,
Saya
juga menemubual dua orang murid berkaitan hasil pengajaran -pembelajaran yang
telah dijalankan.
Cikgu : Fatehah , cikgu lihat , skor markah kamu
sangat cemerlang dan meningkat setelah belajari melalui kaedah dan teknik ini.
Fatehah
: Ya cikgu . Saya semakin faham bagaimana hendak membina ayat
dengan baik. Kaedah ini sangat membantu
saya , cikgu!
Cikgu : Kirthana , nampaknya skor awak pada tahap
baik berbanding rakan-rakan
kamu yang berada di skor cemerlang. Awak masih ada masalah dengan penggunaan kaedah ini ?
Kirthana : Tidak cikgu, Saya faham bagaimana
untuk membina ayat dengan lebih baik. Cuma kosa kata saya sahaja yang masih lagi
kurang.
Cikgu : Tidak mengapa Kirthana , apa yang penting ,
kamu perlu banyak membaca
untuk menambahkan kosa kata
kamu.
5.5 Refleksi
Kajian.
Berdasarkan kajian yang dilakukan ke atas
murid , kaedah yang telah dilaksanakan
dalam pengajaran dan pembelajaran itu telah memberikan suatu impak yang
positif. Peningkatan skor markah murid ketara meningkat. Ini menunjukkan kaedah
yang dilaksanakan sangat bersesuaian danberkesan. Murid semakin yakin untuk
membina ayat yang gramatis. Daripada tinjauan yang dibuat , murid telah
mengikut kaedah yang dipelajari.Murid tidak lagi memerlukan masa yang lama
untuk mendapatkan maklumat dan membina ayat yang gramatis. Saya juga melihat
murid seronok apabila saya menyatakan bahawa hari ini saya akan membuat latihan
penulisan bahagian A. Tiada lagi rungutan yang kurang ebak didengari daripada
nmurid-murid saya.
Sebagai
seorang guru , saya merasakan suatu kejayaan yang besar apabila saya melihat
peningkatan skor murid-murid saya yang lemah. Kajian dan strategi serta kaedah
yang diberikan sangat bersesuaian dengan murid . Pada pandangan saya , murid
ini mampu melakukan sesuatu perkara itu dengan baik asalkan mereka mendapat
panduan dan cara yang betul untuk membina ayat dengan baik. Saya juga telah dapat membaiki kelemahan saya
dalam pengajaran dan pembelajaran.
5.6 Cadangan Kajian Tindakan Seterusnya.
Secara keseluruhan , kajian ini berjaya
mencapai objektif yang disasarkan. Pencapaian murid semakin baik walaupun bukan
100%. Namun begitu , usaha diteruskan agar murid mahir sehingga mereka boleh
membina ayat dengan gramatis semasa UPSR nanti. Saya juga akan menggunakan
pendekatan ini untuk membimbing murid dalam penulisan bahagian B. Ini kerana langkah dan caranya sama iaitu
untuk membina ayat dengan baik.
Sebagai kesimpulan , kajian tindakan yang
saya lakukan ini sangat memberi manfaat kepada murid untuk meningkatkan
prestasi khususnya dan memberi kelebihan kepada guru untuk memperbaiki
pengajaran amnya. Saya berharap hasil kajian saya ini boleh diguna pakai oleh
rakan-rakan saya nanti.
Rujukan
:
Abdul Rahman Abd Majid ( 2007 ) Guru
Sebagai Penyelidik , Kuala Lumpur
, PTS
Profesional Publishing Sdn Bhd.
Bahagian Teknologi Pendidikan Kementerian
Pelajaran Malaysia
, Modul Kajian
Tindakan Teknologi Pendidikan
Bahagian Perancangan , Penyelidikan Dasar
Pendidikan : Panduan Asas Menulis
Laporan Kajian Tindakan , Kementerian Pelajaran Malaysia
Sulaiman Masri , Abdullah Yusof , Mohd
Ra’in Shaari (2006), Bahasa Melayu : Dimensi
Pengajaran dan Pembelajaran ,Kuala
Lumpur , Utusan Publication & Distributor
Sdn Bhd.
Universiti Pendidikan Sultan Idris (2011)
Pengajaran , Teknologi dn Penaksiran 2 KPD
3026.
http:// pengajaranbahasamelayu.blogspot.com
http:// mariasalamperpaduan .blogspot.com
Antara malaysian thesis online yang baik untuk dijadikan rujukan pelajar2 yang lain
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteDi dalam blog ini penulis menceritakan mengenai tajuk Kajian Tindakan Pengajaran Bahasa Melayu di Kalangan Pelajar-pelajar di sekolah rendah iaitu di tahap atau tahun 4. Ia menerangkan pemasalahan penulisan yang berlaku di kalangan pelajar sekolah ini serta membuat kajian bagi setiap pelajar di dalam kelas itu.
ReplyDeleteSekarang pemasalahan dalam kemahiran bahasa melayu banyak terjadi dan sebagai seorang tenaga pengajar mesti membantu anak murid ini semua bagi membendung pemasalahan ini berterusan.Tenaga pengajar boleh melakukan dengan memberi latihan yang konsisten dan membuat ujian gempur setiap bulan bagi memantau prestasi setiap anak murid ini.
Di sini,saya mempunyai bahan rujukan yang berguna untuk para pengajar dalam cara mengatasi dan mengawal nya.Anda boleh merujuk di
http://ms.wikipedia.org/wiki/Teori_pembelajaran_dan_pengajaran untuk mengetahui kaedah pembelajaran dan pengajaran sebagai panduan untuk anda semua.
Dengan itu,saya harap dengan maklumat yang saya beri ini dapat sedikit sebanyak membantu anda meningkatkan pemahaman bahasa melayu di kalangan anak murid kita sekarang.
Terima Kasih.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera
ReplyDeleteDi dalam artikal blog ini penulis menceritakan mengenai tajuk Meningkatkan Kemahiran Membina Ayat Di Dalam Disiplin Penulisan Bahasa Melayu Di Kalangan Murid Tahun 4.
Di kalangan tenaga pengajar yang sedang dalam menghadapi situasi ini boleh merujuk artikal ini sebagai rujukan.Di sini juga, saya mempunyai bahan rujukan kepada anda semua dengan melayari
http://www.malaysia.writemyessay.biz untuk mencari maklumat mengenai tajuk yang berkaitan dan sebagai panduan untuk menyediakan penulisan yang baik bagi di kalangan pelajar sekolah ini.
Dengan adanya panduan yang diberikan dapat membantu para tenaga pengajar semua membuat kajian yang teliti dan berkualiti untuk anak murid masing-masing.
Terima Kasih...
Selamat sejahtera puan, nak tanya ada sample lembaran kerja boleh tak share?
ReplyDeleteterima kasih , satu contoh kajian tindakan yang baik dan senang faham.
ReplyDeleteAssalammualaikum puan, terima kasih atas perkongsian ilmu. Mohon izin saya jadikannya panduan dan cetusan idea ye.
ReplyDeleteAssalamualaikum.Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat. Mohon saya jadikannya sebagai panduan..
ReplyDeleteAssalamualaiku. Tahniah. dan terima kasih atas perkongsian bahan.
ReplyDeleteAssalamualaikum puan,terima kasih atas perkongsian ini, mohon izin sy jadikan panduan
ReplyDeleteMohon share untuk jadikan panduan.Tq
ReplyDelete